Top
Menu Luk
Opkaldssporing underbygger din markedsføringsdata

Opkaldssporing underbygger din markedsføringsdata


Går du op i at lave en målrettet markedsføring på baggrund af data, du indsamler om dine brugere? Så bør den data vel være så retvisende så muligt, ikke? Hvis du er enig i dette, så bør du kraftigt overveje at få opkaldssporing på din hjemmeside hurtigst muligt.

Opkaldssporing indsamler data

Opkaldssporing fungerer ved, at et system registrerer en masse data ved et opkald, når en kunde ringer til en virksomhed. Det gør det ved at føre opkaldet igennem systemet, der ligger online. Man kan derfor sige, at kunden ringer ind til en hjemmeside, der sender opkaldet videre til virksomheden, og at hjemmesiden samtidig indhenter en masse data fra opkaldet.

Opkaldssporingen er faktisk en bestemt kode, man indsætter på sin virksomheds hjemmeside, på de sider, hvor kunden kan se virksomhedens telefonnummer. Koden sørger for at vise et unikt telefonnummer for kunden, og telefonnummeret fører ind til førnævnte hjemmeside. Ved at følge de specifikke telefonnummer, kan du følge kundens rejse online, og du kan ved den indsamlede data fra opkaldet lære mere om det specifikke opkald, blandt andet hvor lang tid det varede, og hvor lang tid der gik, inden telefonen blev taget af virksomheden.

Data giver et mere retvisende billede

Det smarte ved opkaldssporing er, at programmets kode er kompatibelt med Google Analytics. Google Analytics kan måle rigtig meget om kundernes adfærd online, og blandt andet måler det leads og konverteringer for virksomheden. Det betyder, at virksomheden kan holde øje med, hvor mange kunder der eksempelvis har trykket på en knap med kontaktoplysninger. Tidligere var det ikke muligt at måle, hvor mange der havde ringet til virksomheden efter at de havde fundet telefonnummeret, for man kunne kun se, at de havde fået vist siden med kontaktoplysninger (eller set en annonce med kontaktoplysninger).

Ved at sammenkoble opkaldssporingen med Google Analytics, kan man nu se, præcis hvilke kunder der har ringet efter at have fundet telefonnummeret på hjemmesiden eller en annonce. Det giver virksomheder et unikt og mere retvisende indblik i deres kunders adfærd, og det giver mulighed for at se, præcis hvilke resultater Google-annoncer skaber i forhold til opkald. Med andre ord kan virksomhederne bedre målrette deres markedsføring med opkaldssporing.

Opkaldssporing er nemt!

Det er langt fra besværligt at få, og det er så mange fordele i det, at det næsten er dumt at lade være. Det er naturligvis ikke gratis, men investeringen er hurtigt tjent ind, hvis man forstår at agere strategisk fornuftig på baggrund af de informationer, man får fra sporingen.

For at få opkaldssporing på sin hjemmeside, skal man henvende sig til en leverandør. Leverandøren har koden, der skal indsættes på virksomhedens hjemmeside, og leverandøren har de unikke telefonnumre, der skal bruges for at få opkaldssporingen til at køre. Er man ikke helt teknisk, kan leverandøren også hjælpe med at få sat koden ind på virksomhedens hjemmeside. Er koden sat rigtigt op, kan koden snakke sammen med virksomhedens Google Analystics-konto, og man kan derfor se de opkald, der foretages via opkaldssporingen som konverteringer og leads i Google Analytics. Det betyder, at man hurtigt kan få overblik over den indsamlede data og se de specifikke resultater, som opkaldssporingen viser.